https://www.facebook.com/barak.ron.3/
top of page
  • עו"ד ברק רון

אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה הן בעיה שכיחה במדינת ישראל. נתונים שנאספו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ופורסמו בדו"ח אלימות 2014 מעידים על כך כי מידי שנה מאז שנת 2005 חלה עלייה במספר עבירות האלימות במשפחה המדווחות לרשויות המטפלות השונות. עבירות אלו כוללות הן פגיעה פיזית והן פגיעה מילולית כמו הטרדה ואיום על אחד מבני המשפחה.


עבירות האלימות הן עבירות שמעבר לפגיעה הפיזית או המילולית, פוגעות בתפקוד המשפחה כולה, בין בני הזוג ובין הילדים, כשהאחרונים עלולים לחוות טראומות אשר יותירו בהם צלקות נפשיות לכל החיים. לא בכדי בתי המשפט מתייחסים אליהן בחומרה רבה ונוטים להעניש ביד קשה יותר במקרים אלה.


ישנן משפחות רבות הסובלות מאלימות בתוך המשפחה. הנתונים שסופקו בדו"ח האלימות מצביעים רק על המקרים שדווחו, כך שהמספרים האמתיים גדולים בהרבה. הסיבות לאי הדיווח נובעות לרוב מפחד של המוכה מפני המכה וכן מחששות וחוסר בטחון מהשינוי שעלול לבוא בעקבות הדיווח: אם זו פגיעה כלכלית במידה של פרידה מבן הזוג, פגיעה במסגרת המשפחה ובילדים או קושי להתנתק מבן הזוג אליו היו קשורים והפחד להתמודד עם מטלות החיים באופן עצמאי וללא תמיכה.



יותר ממחצית מעבירות האלימות בישראל הן עבירות שאינן מדווחות לאף גורם. מתוך דו"ח אלימות 2014 הפחדים האלה מובנים, הרי מדובר בצעד קריטי עבור המשפחה, אך כל מקרה לגופו וההשלכות משתנות בהתאם לחומרת האלימות. ייתכן כי מדובר בעבירה חמורה שעלולה לשלוח מי מבני המשפחה למאסר ארוך, ייתכן שהעבירה קלה יותר והיא חד פעמית ואולי יש מקום לביצוע גישור בין שני הצדדים תוך כדי הבעת חרטה מלאה וקבל טיפול מתאים. הנושא מורכב ולכן יש להתייעץ עם  עורך דין משפחה שיבחן את המקרה לעומק, יציג בפניכם דרכי פעולה מתאימות ואת משמעויות וההשלכות הצפויות של כל אחת מהן.


במקרים של בני זוג נשואים, לאלימות ישנן השלכות רבות הנוגעות לסיום קשר הנישואין. אלימות מצד אחד מבני הזוג מהווה עילה להליך גירושין בסופו המכה עשוי לשלם פיצויים לצד המוכה וכן תשלומים עתידיים לשם כלכלת האישה והילדים במידה והבעל הוא המכה. גם מבחינת משמורת על הילדים יש לכך משמעות, כשמעשי אלימות עשויים למנוע מהצד המכה חזקה על ילדיו כשגם הסדרי הראיה צפויים להיות מוגבלים יותר, או בפיקוח בהתאם להחלטת בית המשפט אם המכה ממשיך להוות סכנה לבני משפחתו.


לא משנה באיזה מקרה מדובר ובאיזו חומרה נעשתה הפגיעה, יש לפעול על מנת לעצור את כדור השלג, לעיתים קרובות (בהתאם למידת הפגיעה), תוך דווח לרשויות ולמוסדות הרלוונטיים הערוכים להכווין אתכם לטיפול מתאים. ייתכן שיש להוציא צו הרחקה (צו הגנה) באופן מיידי ע"פ החוק למניעת אלימות במשפחה לתוקף, על מנת למנוע ממנו פגיעה פיזית, מילולית או כלכלית בבני המשפחה. לשם כך מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מיומן שיסייע בהליך מזורז ליישום צו ההרחקה ועל מנת להבטיח את השקט והביטחון של בני המשפחה.


כשמדובר בעבירות מסוג אלימות במשפחה חשוב מאוד לפעול נכון ולפעול בזמן. מדובר בפעולה שאינה קלה להתמודדות אך מצד שני הזנחה עלולה להחמיר את המצב ולסכן את שלום בני המשפחה. עו"ד לענייני משפחה ילווה אתכם לכל אורך ההליך, תוך כדי מתן הסבר על כל צעד וצעד והשלכותיו, כך שתדעו בדיוק לקראת מה אתה הולכים ותהיו שלמים עם ההחלטה. חשוב לציין כי ההליך מתבצע תוך כדי שמירה על דיסקרטיות מלאה הנדרשת במקרים הרגישים של אלימות במשפחה.



נושאים במאמר:

אלימות במשפחה אלימות במשפחה נגד ילדים אלימות במשפחה סטטיס

35 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page